تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته

با گسترش صنعت ساختمان‌سازی و استفاده از درب و پنجره‌های باکیفیت و زیبا، تولیدکنندگان می‌کوشند تا گزینه‌های متعددی برای انتخاب مشتریان فراهم سازند و امکانات آن‌ها را افزایش دهند. یکی از این موارد، ساخت پنجره‌های دوجداره بود که با ویژگی‌های عالی مورد استقبال زیادی قرار گرفت. گزینه بعدی تک حالته و دو حالته بودن این پنجره‌هاست که هر کدام خصوصیات خود را دارند. اینک این سوال مطرح است که اگر در ساختمان خود پنجره‌ای تک‌حالته داریم آیا راهی برای تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته وجود دارد؟ در اینجا قصد داریم به این سوال پاسخ جامعی بدهیم. با ما همراه باشید.

معرفی پنجره‌های تک‌حالته و دوحالته

منظور از پنجره تک‌حالته، پنجره‌هایی است که تنها به یک صورت باز می‌شوند. با این توضیح روشن است که پنجره دوحالته امکان باز شدن به دو روش را دارد. در پنجره تک‌حالته درب روی یک لولای افقی حرکت می‌کند و امکان چرخشی 180 درجه‌ای را دارد. این لولا در یک طرف پنجره تعبیه می‌ شود که به ‌طور معمول در سمت راست پنجره است، در طرف دیگر هم دستگیره و قفل پنجره جای می‌گیرد. این نوع پنجره به ‌دلیل کاربرد بسیار راحت و قیمت کمتر در بسیاری از ساختمان‌ها وجود دارند و از آن‌ها استقبال زیادی صورت می‌گیرد. با این تفاسیر ممکن است برخی به تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته فکر کنند.

پنجر‌ه‌های دوحالته به دو صورت امکان باز شدن خواهند داشت. یک روش مانند تک‌‌حالته بر روی یک لولای عمودی انجام می‌شود که درب حول آن می‌چرخد و در روش دوم این امکان وجود دارد که درب را به صورت عمودی به طرف بالا باز کنید. به ‌این ‌ترتیب که پس از چرخاندن دستگیره که معمولا در حالت قفل‌شده قرار دارد؛ پنجره را به‌اندازه زاویه‌ای حدود 20 درجه از طرف بالا باز خواهید کرد. پنجره‌های دوحالته به تهویه بهتر هوای محیط کمک می‌کنند. با این اوصاف راه‌هایی برای تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته وجود دارد.

آیا امکان تبدیل پنجره دوجداره تک حالته به دوحالته وجود دارد؟

آیا امکان تبدیل پنجره دوجداره تک حالته به دوحالته وجود دارد؟

حال اگر در ساختمان‌هایی که عمر ساخت‌وساز آن‌ها به گذشته برمی‌گردد و امکانات مناسبی در آن تعبیه نشده باشد و از سویی به جاگیری پنجره‌هایی که با فضای مورد نظر تناسب داشته باشد، نیاز پیدا کنیم، آیا می‌توان برای تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته اقدام کرد. با توضیحاتی که درباره این دو پنجره داده شد، کاملا می‌توان با اطمینان به این پرسش، پاسخ مثبت داد. با توجه به این‌که حرکت درب در این پنجره‌ها بر روی لولا انجام می‌شود، می‌توان برای انجام این کار تصمیم گرفت. اگر تردید دارید که درباره تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته وارد عمل شوید یا نه. بهتر است کمی درباره ویژگی‌های آن‌ها بدانید تا بتوانید تصمیم بگیرید. برخی از ویژگی پنجره‌های دوحالته به شرح زیر است:

  • جلوگیری از نشت هوا و افزایش بهره‌وری انرژی
  • پیشگیری از ورود رطوبت به خانه
  • کمک به گردش و تهویه بهتر هوا

نحوه تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته 

نحوه تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته 

پنجره‌ها با کمک ساشه یا ارسی باز و بسته می‌شوند، اگر قصد دارید پنجره‌های خود را از تک‌حالته بودن خارج کنید، برای رسیدن به این هدف می‌توانید قاب پنجره خود را تغییر دهید و از قابی جدید استفاده کنید که دو ساشه در اختیارتان بگذارد. وجود دو ارسی به معنای امکان باز شدن پنجره به دو شیوه است. شیوه دیگری که می توانید برای تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته به کار بگیرید، این است که قاب پنجره جدیدی را برای این کار در نظر بگیرید که دارای نوعی از ساشه است که برای تهویه به سمت داخل کج شود. به این نوع پنجره، پنجره کج و چرخشی می‌گویند. در حالت سوم می‌توانید قاب پنجره‌ای را به کار ببندید که با داشتن دو ارسی برای تهویه به سمت داخل کج می شود. به این نوع پنجره، پنجره شیب‌دار دو آویز هم گفته می‌شود.

کلام آخر

ایجاد تغییر در ساختمان برای رسیدن به وضعیت بهتر و مطلوب‌تر علاوه‌ بر آنکه می‌تواند راه مناسبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد، به ‌عنوان یک راه موثر در تغییر حال‌وهوای حاکم بر سازه هم عمل می‌کند. ایجاد تغییر در نما و کیفیت پنجره‌های ساختمان را باید یکی از بهترین تغییرات موثر در این زمینه دانست. با تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته می‌توان هم به زیبایی سازه جلوه بهتری بخشید و هم در مسیر بهره‌وری انرژی و تهویه مناسب‌تر هوای محیط گام برداشت. برای این کار باید قاب پنجره‌ای جدید متناسب با کاربری مورد نظرتان تهیه و تصب کنید.

دیدگاه ها  
kash gheymate hodudi tabdil tak halate be do halate ro ham migoftin
افزودن دیدگاه