تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال

آلومینیوم به ‌عنوان یک فلز محبوب در صنعت ساخت‌وساز کاربرد بسیاری دارد که بخشی از کاربردهای آن را باید منوط به ویژگی‌های این عنصر دانست. آلومنیوم در نقش عایق حرارت و صدا، عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان داده است؛ بنابراین برای ساخت پنجره‌ها کارکرد بسیار موثری خواهد داشت. در یک تقسیم‌بندی کلی، آلومینیوم‌هایی که برای ساخت پنجره به کار می‌روند در دو دسته آلومینیوم نرمال و ترمال قرار می‌گیرند. این دو تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه با تفاوت های آن ها بیشتر آشنا می شویم.

تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال در چیست؟

آلومینیوم‌های نرمال همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست، همان آلومینیوم‌های معمولی هستند که از قبل هم در امر پنجره‌سازی به بهره‌برداری می‌رسیدند، تنها تفاوت این دسته با اجداد عادی و معمولی خود در بهینه‌سازی ظاهری آن‌ها شکل می‌گیرد. برخورداری از زیبایی ظاهری نمایی مطلوب‌تر از این فلز را نسبت به شکل و حالت عادی و قبلی آن به وجود می‌آورد.

آلومینیوم‌های ترمال نسل جدیدتری به‌ حساب می‌آیند. آن‌ها با توجه به نوع ساختار داخلی و شیوه ساخت‌شان نقش موثرتری برای رسیدن به اهداف نصب پنجره در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف بازی می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال بهتر است ابتدا به صورت جداگانه ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها را بشناسیم.

ویژگی های پنجره آلومینیومی نرمال

ویژگی های پنجره آلومینیومی نرمال

در آلومینیوم نرمال آنچه در نقش عایق ظاهر می‌شود، چندان قابل توجه نیست؛ بنابراین میزان حفظ انرژی و پیشگیری از هدررفت آن با این نوع پنجره رضایت‌بخش نخواهد بود. برای درک بهتر این موضوع باید دانست که در ساخت پنجره‌های آلومینیوم نرمال که از انواع آلیاژهای این فلز شناخته می‌شود از ماده عایق استفاده نمی‌کنند.

با نبود ماده عایق، روشن است که هم انرژی داخل ساختمان به بیرون راه پیدا می‌کند و از این طریق هدر می‌رود و هم در برابر نفوذ سرمای محیط بیرون نمی‌تواند مقاومت بالایی نشان بدهد. با این حال این نوع پنجره از ویژگی‌ها و مزایایی برخوردار است که آشنایی با آن‌ها در درک تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال به ما کمک خواهد کرد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر تابش نور خورشید
  • پیشگیری از ورود رطوبت و گردو‌غبار به داخل ساختمان
  • عایق نسبی گرما
  • عایق رطوبت
  • عایق صدا
  • غیرقابل اشتعال
  • سازگار با محیط زیست
  • برخورداری از قابلیت بازیافت
  • ایستادگی در برابر فشار باد
  • وزن سبک
  • زیبایی ظاهری
  • تنوع فرم و رنگ

ویژگی های پنجره آلومینیومی ترمال

ویژگی های پنجره آلومینیومی ترمال

پس از آشنایی با دسته اول برای رسیدن به پاسخ تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال نوبت به آشنایی با ویژگی‌های پنجره غیرنرمال یعنی ترمال می‌رسد. مهم‌ترین عاملی که بین این دو نوع پنجره که هر دو از آلیاژهای آلومینیوم ساخته می‌شوند، تفاوت ایجاد می‌کند به وجود لایه‌ای پلاستیکی در بین پروفیل آلومینیوم ترمال برمی‌گردد؛ به‌عبارتی دیگر تفاوت آن‌ها در نوع و سطح عایق‌بندی آن‌ها اتفاق می‌افتد.

این لایه پلاستیک درواقع همان عایق اصلی است که بار سنگینی را از وظایف پنجره بر دوش می‌کشد و آن‌ها را به‌خوبی انجام می‌دهد. از این لایه با عنوان لایه شکست حرارتی هم یاد می‌کنند که به‌صورت خاص در میانه دیواره‌های پروفیل آلومینیوم قرار می‌گیرد. نکات قابل توجه دیگر این است که از این نوع آلومینیوم بیشتر برای ساخت و تولید پنجره دوجداره آلومینیومی استفاده می‌کنند که این موضوع به امتیازات این نوع پنجره بیش از پیش می‌افزاید.

با وجود لایه عایق مورد اشاره که از جنس پلی‌امید است، تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال بیشتر آشکار و نمایان می‌شود. برای دانستن ویژگی‌های این نوع پنجره می‌توان گفت تمام ویژگی‌های آلومینیوم نرمال در آن وجود دارد؛ با این تفاوت که کیفیت، مقاومت و دوام آن بسیار بیشتر خواهد بود.

این عنصر مطلوب و محبوب در ایفای نقش عایق گرما، صدا و رطوبت، وظیفه خود را به نهایت کمال می‌رساند. بر این اساس از نظر صرفه‌‌جویی در انرژی اصلا قابل مقایسه با اعضای خانواده خود نیست و باید آن را به چشم بالاتری نگاه کرد.

تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال به بالاتر بودن قیمت آلومینیوم‌های ترمال پایان می‌یابد که امری طبیعی و قابل درک است. این نوع مواد علاوه ‌بر تمام امتیازاتی که از آن‌ها یاد کردیم، قابلیت فرم‌پذیری در شکل‌ها و طرح‌های زیبا را هم دارند؛ بنابراین ظاهر آن‌ها در نهایت اطمینان، دقت و کیفیت شکل می‌گیرند.

کلام آخر

پنجره‌ها با برخورداری از اشکال و کیفیت‌های متفاوت نقش مهمی در نمای ساختمان و حفظ انرژی در آن دارند. با پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه ساختمان و درب‌و‌پنجره‌‌سازی، انواع پنجره‌ها به ایفای نقش موثر خود در حفظ گرمای داخل ساختمان، پیشگیری از هجوم سرمای بیرونی به درون سازه، جلوگیری از ورود گرد‌و‌غبار به فضای داخل و حفظ انرژی می‌پردازند. ازجمله موادی که برای تولید پنجره‌ها به کار می‌رود پروفیل آلومینیوم است که با نشان دادن تفاوت آلومینیوم نرمال و ترمال امتیازات نوع ترمال را کاملا آشکار می‌سازد.

دیدگاه ها  
عالیه
افزودن دیدگاه