تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

لنگه‌های پنجره با کمک دستگیره تعبیه شده روی آن‌ها، باز و بسته می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که این قطعه، نقش یک بازوی حرکتی را برای پنجره ایفا می‌کند. به همین دلیل مهم است که دستگیره‌های ملزومات ساختمانی، علاوه بر زیبایی و ظرافت، استحکام و مقاومت بالایی هم داشته باشند. با وجود این‌که یراق‌ آلات مورد استفاده در ساخت محصولات پروفیلی، طول عمر بالایی دارند، خراب شدن آن‌ها هم محتمل است. به نظر شما آیا تعمیر دستگیره پنجره دوجداره، امکان‌پذیر است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که امکان تعمیر یراق آلات دریچه‌های UPVC وجود ندارد. بنابراین در صورت بروز مشکل باید دسته خراب را با نمونه جدید، جایگزین کرد. امروزه دستگیره‌های مختلفی در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع برای درب و پنجره‌ها، تولید و به بازار عرضه می‌شود. در این مطلب از اصفهان فلوت، علاوه بر معرفی دلایل هرز شدن این قطعات کاربردی، به شما نحوه تعویض آن‌ها را هم یاد می‌دهیم.

شرکت اصفهان فلوت، انواع شیشه ساختمانی، نمای شیشه‌ای و درب و پنجره چند جداره را تولید می‌کند. همچنین تیم متخصص و حرفه‌ای ما کلیه عملیات نصب، تعمیر و تعویض پروژه‌ها را هم به نحو احسن انجام می‌دهند. برای سفارش محصولات یا مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هرز شدن دستگیره پنجره دوجداره

هرز شدن دستگیره پنجره دوجداره

دسته‌های تعبیه شده روی دریچه‌های دوجداره، یکی از مهمترین یراق آلات ملزومات ساختمانی هستند. این ابزارها در حقیقت، وظیفه چفت شدن لنگه‌های پنجره را به منظور افزایش عایق صوتی و حرارتی، بر عهده دارند. بنابراین می‌توان گفت که دستگیره‌های دریچه‌ها، در طول روز، بارها و بارها استفاده می‌شوند. بنابراین احتمال هرز شدن یا آسیب دیدن این قطعات، به دلیل استفاده مناسب یا کیفیت پایین آن‌ها، وجود دارد. بعضی از دلایل خرابی قفل و دسته درب و دریچه‌های UPVC، عبارتند از:

کیفیت پایین متریال مورد استفاده در ساخت این وسایل

عوامل انسانی مثل فشار زیاد به قفل و دستگیره، آویزان شدن از آن‌ها و رعایت نکردن اصول صحیح باز و بسته کردن پنجره

خارج شدن درب و پنجره دوجداره از رگلاژ و عدم رسیدگی به موقع به مشکل

فشار لنگه‌های دریچه به فریم یو‌پی‌وی‌سی و قفل

  • به دلیل این‌که تعمیر این دسته‌های مخصوص، از نظر اقتصادی، به‌صرفه و منطقی نیست، معمولاً تعویض کامل آن‌ها، پیشنهاد می‌شود. در صورتی که از یراق آلات مرغوب در ساخت در و دریچه‌های دوجداره استفاده کنید، کمک بزرگی به افزایش طول عمر آن‌ها و همچنین به خودتان کرده‌اید بعضی افراد تصور می‌کنند که تعویض یراق آلات ملزومات ساختمانی چند جداره، کار راحتی است و خودشان برای انجام آن، دست به کار می‌شوند، اما باید بگوییم که این کار کاملاً فنی است و در صورت بروز یک اشتباه، هزینه‌های اضافی را به شما تحمیل می‌کند. با باز شدن پیچ‌های قفل و دسته، اسپانیولت دربرگیرنده بخش طولی لنگه‌ها، تنظیم توپی و زاماک و در مواردی حتی زیر شیشه‌ها جابه‌جا می‌شود.

در واقع قفل و دسته دریچه‌های یو‌پی‌وی‌سی، طوری هستند که روی عملکرد هر چهار طرف لنگه‌ها و پروفیل تأثیر می‌گذارند. در نتیجه تعمیر دستگیره پنجره دوجداره، توسط افراد غیرحرفه‌ای، هزینه بسیار زیادی مثل هزینه تعویض اسپانیولت یا لولای شکسته را به شما تحمیل می‌کند.

نکات قابل توجه در هنگام تعویض دستگیره پنجره دوجداره

نحوه تعویض دستگیره پنجره دوجداره

همان‌طور که بیان شد، گاهی اوقات در اثر کوتاهی تولیدکننده پنجره UPVC در استفاده از متریال مرغوب، به تعویض قفل یا دسته این ملزومات ساختمانی، نیاز داریم. قبل از آشنایی با نحوه تعمیر دستگیره پنجره دوجداره، باید بدانید که این وسایل، در بازار، ابعاد و استاندارد مشابهی دارند، اما ممکن است که نمونه استفاده شده در پنجره خانه شما، با سایر محصولات متفاوت باشد. در این صورت، شکل ظاهری و ابعاد دستگیره هم متفاوت خواهد بود. بنابراین قبل از خرید هر نوع یراق آلاتی، باید شکل آن را با نمونه نصب شده، مقایسه کنید. بعد بر اساس مراحل زیر، در جهت تعویض دسته دریچه چند جداره خود، اقدام کنید:

  • در ابتدا دستگیره را در زاویه 90 درجه (در جهت باز شدن لنگه) قرار دهید
  • بعد کاور دسته را کمی به سمت خود کشیده و آن را به سمت چپ یا راست بچرخانید
  • با این کار، کاور کنار رفته و پیچ‌های اتصال دهنده دستگیره به پروفیل پنجره، نمایان می‌شوند
  • پیچ‌های موجود را با استفاده از چهارسو یا پیچ گوشتی، باز کرده و آن‌ها را کاملاً بیرون بیاورید
  • در این مرحله، دسته را با کمی فشار به سمت خود بکشید. بعد کاور یراق آلات جدید را جابه‌جا کرده و اهرم آن را در زاویه 90 درجه قرار دهید
  • در نهایت، قطعه مورد نظر را در سوراخ مربوط به آن گذاشته و پیچ‌های آن را ببندید
  • برای خرید دسته جدید برای دریچه پروفیلی خود، نهایت دقت را به خرج دهید تا بعد از زمان کوتاهی، دوباره مجبور به تعویض آن نباشید. بعضی از ویژگی‌های یک دستگیره خوب عبارتند از: 
  • اهرم توپر با طول مناسب
  • نقاط پرچ استاندارد
  • بهره‌مند از فنری انعطاف‌پذیر و قابلیت چرخش
  • مجهز به صفحه‌ای دارای ضخامت مناسب و جنس باکیفیت
  • مقاومت بالای زهوار پیچ‌ها به منظور جلوگیری از هرز شدن دستگیره
  • مقاومت بالای پروفیل دسته

نحوه تعویض دستگیره پنجره دوجداره

نکات قابل توجه در هنگام تعویض دستگیره پنجره دوجداره

 قفل و دستگیره‌های درب و پنجره‌های دوجداره در انواع و طراح‌های مختلفی تولید می‌شوند. دسته‌های پروفیلی یکی از رایج‌ترین نمونه‌های موجود در بازار هستند که مقاومت قابل قبولی را ارائه می‌دهند. این محصولات در مکانیزم حرکتی در و دریچه ابزاری بسیار حیاتی به حساب می‌آیند، زیرا در صورت خرابی آن‌ها نمی‌توان عمل قفل یا چفت کردن لنگه‌ها در پروفیل فریم را انجام داد. این مشکلات عملکرد عایق صوتی و حرارتی ملزومات ساختمانی دوجداره یو‌پی‌وی‌سی و آلومینیوم را با مشکل روبرو می‌سازند.

به یاد داشته باشید که برای تعمیر این مورد از یراق آلات پنجره دوجداره، باید حتماً سیستم قفل را هم از لنگه بیرون بیاورید. همچنین به این منظور، رعایت چند نکته هم ضروری است:

  • میزان استحکام قفل یا دسته در سطح بالایی باشد و این محصولات به آسانی دچار شکستگی نشوند
  • برای تعویض این قطعات، حضور افراد حرفه‌ای و باتجربه، یک نیاز مبرم تلقی می‌شود. چون طراحی و ساخت درب و دریچه‌های UPVC، بر طبق قواعد مهندسی و بر اساس رگلاژ و تنظیم اصولی، صورت می‌گیرد
  • موقع عوض کردن دستگیره ملزومات ساختمانی دوجداره، ابزارهایی مثل آچار آلن، دیلر، پیچ بند شارژی، چکش، انبردست و انواع پیچ گوشتی مورد نیاز هستند
  • همیشه از یراق آلات درجه یک استفاده کنید. چون چنین وسایلی تا چندین سال بدون هیچ مشکلی برای شما کار خواهند کرد

با توجه به نکات گفته شده، همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، اگر شما قصد تعمیر دستگیره پنجره دوجداره را دارید، می‌توانید با ما در تماس باشید و از کارشناسان حرفه‌ای ما در مجموعه اصفهان فلوت، کمک بگیرید.

 

دیدگاه ها  
من توی کار دکوراسیون ساختمانم و اوایل کارمه الان یه خونه یازسازی شده تو دستمه دستگیره ها مدلای متنوعی داره یا نه
maghaleye jalebi bod
افزودن دیدگاه