رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

در حال حاضر پنجره‌های آلومینیومی و upvc، خریداران زیادی دارند و معمولا به صورت دو جداره و کشویی طراحی و ساخته می‌شوند. بعد از نصب این پنجره‌ها لازم است که آن‌ها رگلاژ شوند. رگلاژ پنجره دوجداره کشویی، به این معنی است که باید تمامی یراق آلات، لولاها، شیشه‌های بازشو و همچنین اتصالات، به‌دقت تنظیم شوند تا مطابق با استانداردهای تعریف شده، کارایی خود را حفظ کنند. در این مقاله قرار است نحوه رگلاژ این محصول را به همراه مزایای آن، توضیح دهیم.

نحوه رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

نحوه رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

در پنجره‌های دو جداره کشویی، لنگه‌های شیشه بر روی یک خط یا مسیر مستقیم، به‌صورت عقب و جلو، حرکت می‌کنند. پروفیل‌ها متشکل از ریل‌هایی است که توسط غلطک، به صورت خطی یا افقی، باز و بسته می‌شوند. این غلتک‌ها به‌صورت تک‌ریل و جفت‌ریل ساخته می‌شوند، بنابراین رگلاژ آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت است.

نکات مهم رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

معمولا در این نوع از محصولات، سه قسمت اصلی را می‌توانید رگلاژ کنید:

  • فریم لنگه بازشو
  • شیشه‌های پنجره دو جداره
  • یراق آلات 

در بسیاری از موارد، افراد می‌توانند خودشان پنجره‌های دو جداره را رگلاژ کنند، اما احتمالا نتیجه خوبی نخواهد داشت. افراد متخصص هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند، چون مهارت و دانش کافی را برای انجام این کار دارند، همچنین اگر عمل رگلاژ به‌درستی انجام نشود، باعث افزایش هزینه و اتلاف زمان خواهد شد. رگلاژ پنجره دوجداره کشویی به شرح زیر است:

ما در اصفهان فلوت، توصیه می‌کنیم که برای رگلاژ پنجره دوجداره کشویی، از مهندسین متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید، چون در این صورت نیازی به رگلاژ دوباره نیست. انجام این کار توسط افراد خبره، باعث می‌شود تا کارکرد پنجره در مدت زمان طولانی، به‌خوبی امکان‌پذیر شود و بالطبع هیچ مشکلی در طول زمان استفاده، برای آن پیش نمی‌آید.

هدف از این عمل، تنظیم شیشه‌های پنجره دو جداره و باز و بسته شدن راحت و آسان است، همچنین با این کار می‌توانید پنجره را در برابر سرما و گرما، سر و صدا، آلودگی و غبار و... عایق کنید. برای شروع بهتر است لنگه بازشو را از فریم آن بیرون بیاورید. زیر این لنگه غلتک‌های کشویی وجود دارند که بر روی آن‌ها هم پیچی تعبیه شده که با چرخش آن، می‌توانید ارتفاع غلتک‌ها را تنظیم کنید.

نکات مهم رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

پنجره‌های کشویی دارای نوار لاستیکی جهت درز بندی هستند که ممکن است گهگاهی شل شوند، بنابراین لازم است که رگلاژ شوند. در مواردی هم ممکن است که غلتک‌ها بر روی ریل متوازن قرار نگیرند، پس برای تنظیم مناسب موقعیت آن‌ها، بهتر است دوباره رگلاژ شوند. معمولا بعد از گذشت مدت زمان طولانی، ریل‌ها دچار کثیفی و آلودگی زیادی می‌شوند، بنابراین نیاز است که آن‌ها را تمیز و دوباره پنجره را رگلاژ کنید. در قدم بعدی زوار شیشه دو جداره را از پروفیل جدا کنید و آن را بیرون بکشید. با این کار به پشت شیشه دوجداره، دسترسی پیدا می‌کنید. شما می‌توانید فاصله زیر شیشه را بیشتر کنید که در این صورت می‌توانید پروفیل را جابه جا کنید. لنگه بازشوی پنجره، به همراه اتصالات و یرآق آلات فلزی، بر روی پروفیل میانی قراردارد که به آن زاماک می‌گویند. زاماک باید طوری تنظیم شود که کاملاً به‌صورت متوازن با نوار لاستیکی، دور پنجره‌ها درگیر شده و پنجره‌ها، به‌درستی، بسته شوند.

اگر تنظیم، به‌درستی، صورت نگیرد، آلودگی‌های صوتی به داخل ساختمان منتقل می‌شود و در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمی‌شود. زاماک در واقع قطعه فلزی است که بر روی پروفیل فریم کشویی قرار می‌گیرد که  جهت قفل شدن و چسبیدن کامل لنگه به فریم، به کار می‌رود. در کنار زاماک، اسپانیولت را می‌بینید که نوعی یراق است و معمولا در انواع پنجره‌های دو جداره، همراه با چندین زبانه کوچک در راستای طولی پروفیل، لنگه را قفل می‌کند. اسپانیولت با درگیر شدن با زاماک، لنگه را محکم به چارچوب می‌چسباند. اگر احساس کردید که دستگیره، در زمان باز و بسته شدن، به‌سختی می‌چرخد یا دستگیره پنجره کشویی به خوبی قفل نمی‌شود، باید زاماک را هم دوباره رگلاژ کنید. بر روی آن پیچی قرار دارد که می‌توانید آن را باز و زاماک را جابه‌جا کنید. با این کار باز و بسته شدن دستگیره، بسیار نرم می‌شود. رگلاژ پنجره دو جداره کشویی، کاری است که باید در آن دقت عمل داشته باشید. در غیر این‌ صورت، پنجره نمی‌تواند به درستی کارایی خود را اعمال کند.

نکات مهم رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

مزایای رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

در مورد مزایای این مدل پنجره، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با رگلاژ کردن پنجره‌ها، باز و بسته شدن آن، به‌درستی و نرمی صورت می‌گیرد.
  • با این عمل، می‌توانید پنجره‌ها را در برابر سرما، گرما و آلودگی‌های صوتی و غبارعایق‌بندی کنید.
  • موقع تمیز کردن و شست‌وشوی پنجره‌های دو جداره کشویی، آب و رطوبت به داخل ساختمان نفوذ نمی‌کند.
  • از ایجاد عرق بین شیشه‌های دوجداره جلوگیری می‌کند.
  • پنجره کارایی و عملکرد خود را در طولانی مدت، به‌خوبی حفظ می‌کند، بنابراین باعث کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری شما می‌شود.

مزایای رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

سخن آخر

رگلاژ نکردن درب و پنجره دو جداره باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد، بنابراین بهتر است هر از گاهی شیشه‌ها و یراق آلات را کنترل کنید و در صورتی که نیاز به رگلاژ داشته باشند، این عمل را انجام دهید. حداقل سالی یکبار آن‌ها را به‌خوبی تمیز کنید و از محکم بودن نوارهای لاستیکی و یراق آلات، اطمینان حاصل کنید، همچنین یراق آلات و اتصالات را مرتبا روغن کاری کنید. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های اصفهان فلوت به شما این است که بهتر است این کار را به متخصصان کاربلد و خبره بسپارید.

افزودن دیدگاه

سوالات متداول رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

رگلاژ پنجره دو جداره کشویی چه زمانی باید انجام شود؟

رگلاژ پنجره دو جداره کشویی باید بلافاصله پس از نصب انجام شود، به این صورت که فاصله بین قاب بازشو و ثابت وجود نداشته باشد، همچنین پنجره باید روان و به آسانی باز شود و بین قاب پنجره و دیوار فاصله ای نباشد، همچنین پس از مدتی استفاده از پنجره نیاز به رگلاژ دوباره آن است.

هنگام رگلاژ شیشه دو جداره کشوییچه نکاتی را باید رعایت کرد؟

هنگام رگلاژ شیشه دو جداره کشویی باید چک شود که فاصله ای میان لنگه بازشو و قاب باقی نماند و این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود تا احتیاج به رگلاژ دوباره پنجره در آینده به حداقل برسد.

رگلاژ پنجره دو جداره کشویی چقدر زمان می برد؟

رگلاژ پنجره دو جداره کشویی با توجه به ابعاد و ارتفاع پنجره، میزان تخصص تعمیرکار در زمان های مختلفی انجام می شود.